کود

معرفی انواع کود گیاهان آپارتمانی

انواع کود گیاهان آپارتمانی

در واقع به هر نوع ماده معدنی، طبیعی، شیمیایی و یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود، کود می‌گویند. انتخاب صحیح نوع کود گیاهان آپارتمانی یکی از دشوارترین مراحل فرآیند پرورش گیاه است، اکنون در این مقاله قصد داریم به انواع کود گیاهان آپارتمانی بپردازیم، با کودیتو همراه باشید.

کود چیست؟

کود ترکیبی است پر از مواد مغذی ضروری که برای رشد گیاهان در انواع مختلف تولید می‌شود. همچنین کود علاوه بر رشد گیاهان باعث بهبود وضعیت خاک هم می‌شود و خاک را برای برداشت محصول بیشتر تقویت می‌کند. کودها برای کمک به رشد محصولات زراعی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع کود گیاهان آپارتمانی

انواع کود گیاهان آپارتمانی، به سه دسته تقسیم می‌شوند. این کودها عبارتند از:

  1. کودهای شیمیایی
  2. کودهای آلی (ارگانیک)
  3. کودهای بیولوژیک (زیستی)

کود‌های شیمیایی: کود‌های شیمیایی، باعث می‌شوند گیاه به اندازه کافی تقویت شود و رشد کند. در واقع کود‌های شیمیایی در مقایسه با کودهای طبیعی، حجم کمتری دارند. این نوع کودها، انواع مختلفی دارند که به شکل‌های پودری مانند کریستالون، گرانول یا دانه‌ای (مثل سوپرفسفات) و مایع (مثل اسید هیومیک و آهن) تولید می‌شوند. البته این کودها، دارای عناصر یا مواد غذایی مختلف می‌باشند. کود‌های شیمیای در دو گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • عناصر پرمصرف(ماکرو المنت) مانند نیتروژن(ازت)، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم
  • عناصر کم مصرف(میکرو المنت) مانند آهن، روی، منگنز، مس و بور

همچنین در نظر داشته باشید که استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی آلودگی‌های محیط زیستی و به خطر افتادن سلامت انسان را در پی دارد.

کود‌های آالی یا طبیعی (ارگانیک): به کود‌هایی می‌گویند که منشا طبیعی (حیوانی یا گیاهی) دارند.در متن زیر به انواع کود‌های آلی می‌پردازیم:

  • کود‌های حیوانی: بهترین کود برای رشد گیاهان و تقویت گل‌های آپارتمانی کود‌های حیوانی هستند. البته به مجموعه‌ای از فضولات حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، اسب و مرغ  مربوط می‌شود.
  • خاکبرگ: در واقع خاکبرگ از پوسیده شدن برگ، دمبرگ درختان، چمن‌های قیچی شده و … به‌وجود می‌آید. هرچند خاکبرگ ارزش غذایی بالایی ندارد و فقط به عنوان سبک کردن خاک استفاده می‌شود.
  • کمپوست: کمپوست، بقایای گیاهان و حیوانات و یا زباله‌های شهری است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته است. بهره‌گیری و استفاده از کمپوست به طور طبیعی می‌تواند باعث بهبود تهویه خاک، دفع آفت‌ها و کاهش وزن خاک‌های سنگین شود.
  • ورمی کمپوست: ورمی کمپوست یکی از انواع کمپوست بوده که از طریق مرک خاکی تولید می‌شود. ورمی کپوست فاقد علف‌های هرز، آفت و بیماری می‌باشد.
انواع کود گیاهان آپارتمانی

کود‌های بیولوژیک (زیستی): کود‌های بیولوژیک، کود‌های جدیدی می‌باشند که از طریق بعضی از میکروب‌های مفید تشکیل می‌شوند. کودهای بیولوژیک به جذب بهتر عناصر مغذی توسط گیاه کمک می‌کنند. به انواع این کودها در متن زیر اشاره می‌کنیم:

  • بیوزر
  • کود اسید هیومیک
  • کود اسید آمنه

آیا تمام گیاهان به کوددهی نیاز دارند؟

تقریبا بیشتر گیاهان آپارتمانی به کوددهی نیازمندند، اما یکسری از گیاهان خاصی وجود دارند که نیازی به کوددهی ندارند و مواد معدنی مورد نیازشان کاملا متفاوت است. البته گیاهان آپارتمانی به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول گیاهان با برگ‌های تزئینی، دسته دوم گیاهان گل‌دار که تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد و دسته سوم کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها که نوع کوددهی آن‌ها کمی باهم متفاوت است.

چند نکته مهم هنگام کوددهی گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی را باید در فصل رشد یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند کود‌دهی کنید. همچنین در فصل پاییز و زمستان حتما به گیاهان استراحت داده و هرگز کود‌دهی نکنید. زمانی‌که از کودهای مایع یا پودری استفاده می‌کنید به علت شیمیایی بودن این کودها حتماً به مقدار توصیه شده یا حتی مقداری کمتر از آن را در آب حل کنید و ماهی حداقل یک‌بار به میزان لازم گیاهان خود را کوددهی کنید. اگر گیاهی را بیش از اندازه کوددهی کنید نه تنها به رشد بیشتر گیاه کمک نمی‌کند بلکه باعث نابودی گیاه می‌شود.

مزایای انواع کود گیاهان آپارتمانی

  • حاوی اسیدهای آمینه می‌باشد که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می‌شود.
  • حاوی کلات ریز مغذی‌های روی، آهن، منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع است.
  • حاوی عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه‌های گیاهی.
  • به جز ترکیبات قلیایی با اکثر آفت‌کش‌ها قابل اختلاط است.

چه علائمی بعد از کوددهی زیاد پدیدار می‌شوند؟

رسیدگی بیش از حد به گیاهان، آبیاری و کوددهی فراوان نه تنها به رشد و سلامت گیاهان کمک نمی‌کند، بلکه بیشتر به آن‌ها ضرر می‌رساند.

  • زردی یا پژمردگی برگ‌های پایینی
  • ضعیف شدن گیاه
  • قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگ‌ها
  • کند شدن رشد گیاه
  • از بین رفتن برگ، گل یا میوه
  • تعداد کم گل یا عدم گل‌دهی
  • بقایای سفید رنگِ کود نمکی روی سطح خاک
  • شاخ و برگ با رشد ضعیف یا رشد بیش از حد و دوکی شکل (تغییر شکل ظاهری برگ‌ها)
انواع کود گیاهان آپارتمانی

چه زمانی گیاهان آپارتمانی را کوودهی کنیم؟

کوددهی گیاهان آپارتمانی را به مقدار کم در طول فصل رشد توصیه می‌کنیم: اوایل بهار تا اواخر تابستان. در این زمان، وقتی که گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند، زمانی است که از مواد مغذی تازه بیشترین بهره را می‌برند. از اواخر اسفند تا اواسط شهریور هر دو تا سه هفته یکبار به گیاهان خود غذا بدهید. همچنین کود دادن به گیاهان خود را دو بار در هفته انجام دهید. هفته‌ای یکبار به گیاهان آپارتمانی خود کود بدهید، گیاهان باغ خود را هر دو تا سه هفته یکبار تغذیه کنید و گیاهان منظره خود را یک بار در ماه کود دهید. در واقع در ماه‌های زمستان کوددهی لازم نیست؛ زیرا بیشتر گیاهان آپارتمانی در این زمان رشد نمی‌کنند. باغبان‌های داخلی باید گیاهان آپارتمانی خود را به طور منظم در بهار و تابستان، زمانی که گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند کود دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع کود گیاهان آپارتمانی پرداختیم. با مرور زمان، مواد مغذی موجود در خاک گلدان کاهش می‌یابد و گیاهان شما ممکن است آسیب ببینند. کود دادن به گیاهان آپارتمانی باعث می‌شود آن‌ها را شاد نگه دارد. شما می‌توانید این کود‌ها را در صفحه اول سایت کودیتو از قسمت کود گیاهان آپارتمانی و زینتی سفارش داده و خریداری کنید. ممنون از این‌که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *