کود

تولید کود گلخانه ‌ای

تولید کود گلخانه ‌ای

همه ما می‌دانیم که کود به رشد گیاهان کمک می‌کند تا گیاهان قوی‌تر، سالم‌تر، بزرگتر و شاداب‌تر شوند. در این راستا روش‌های زیاد و گوناگونی برای تهیه و تولید کود گلخانه‌ ای وجود دارد که از دستورالعمل‌های تولید کود چند منظوره گرفته تا تولیدات ساده‌ خانگی، همگی می‌توانند بطور کاملاً طبیعی باعث افزایش سطح مواد مغذی در خاک شوند. در این مقاله قصد داریم به روش تولید کود گلخانه ‌ای بپردازیم، با کودیتو همراه باشید.

تولید کود گلخانه ‌ای | کود گلخانه

در واقع گلخانه‌ها بسته به نوع بستر کشت به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. گلخانه‌های خاک کشت
  2. گلخانه‌های غیر خاکی

گلخانه‌های خاک کشت: در گلخانه‌های خاک کشت، ریشه‌های گیاه در بستر خاکی رشد می‌کنند و فقط شرایط آب و هوایی در این گلخانه‌ها اهمیت زیادی دارد و کنترل می‌شود. همچنین خاک علاوه بر مواد غذایی و میکروارگانیسم‌های مفیدی که دارد می‌تواند حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و آفات مختلفی هم باشد. این نوع کشت احتیاج به بررسی کامل خاک، استفاده دقیق از کودها و سموم و طراحی برنامه کوددهی بر اساس پارامترها و ویژگی‌های خاک دارد.

گلخانه‌های غیر خاکی: گلخانه‌های غیرخاکی امروزه پیشرفت فراوانی کرده‌اند. در این نوع گلخانه‌ها که انواع مختلفی دارند (مانند هیدروپونیک، آئروپونیک)، بستر خاک کاملأ حذف شده است و به علت تثبیت و پایداری گیاه از چارچوب‌های بستر کشت (مانند لوله‌های کشت یا پنل‌های یونولیتی در هیدروپونیک) یا بسترهای مصنوعی استفاده می‌شود. تنها جایگاه برای رشد ریشه و فراهم سازی آب و مواد غذایی به منظور جذب و استفاده، بستر‌های مصنوعی هستند. بستر‌های مصنوعی معمولأ شامل مواد خنثی و بی اثری هستند که نقش خاصی در تغذیه گیاه ندارند. از جمله شناخته شده‌ترین این مواد بی‌اثر می‌توان به کوکوپیت، پالم پیت، پرلیت و لیکاپن اشاره کرد.

انواع کود گلخانه ‌ای

  • کود فسفاته گلخانه ‌ای
  • کود ازته گلخانه ‌ای
  • کود پتاس گلخانه ‌ای
  • کود NPK گلخانه ‌ای
  • کود اسید هیومیک گلخانه
  • کود آهن
  • کود کمپوست
  • کود مخلوط ریز‌مغذی‌ها
  • کودهای گرومور امریکا
  • کودهای هورتی گرو هلند
  • کود اومکس انگلیس
تولید کود گلخانه ‌ای

تولید کود گلخانه ‌ای | آیا کود در گلخانه دائمی است؟

از آنجایی که کیفیت محصول در زمان برداشت تعیین می‌شود و نه در زمان کاشت، کود مورد استفاده در گلخانه برای محصولاتی که از فصل رشد طبیعی خود به بلوغ می‌رسند، قبل از برداشت از بین می‌رود و فاقد تاثیر می‌باشد.

گلخانه‌ ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک گلخانه‌‌ای سیستمی است که استفاده از کودهای مصنوعی، آفت کش‌ها و تنظیم‌کننده‌های رشد را حذف می‌کند. کشاورزان ارگانیک به شدت به تناوب زراعی، بقایای زراعی، کودهای حیوانی، ضایعات آلی، حبوبات، کودهای سبز و سنگ‌های معدنی برای تغذیه خاک و تامین مواد مغذی گیاه نیازمند و متکی هستند.

کوددهی به محصولات گلخانه ‌‌ای

حفظ تغذیه مناسب یکی از ضروری‌ترین جنبه‌های تولید محصولات گلخانه ‌ای است. در‌ حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان از برنامه تغذیه مایع به عنوان وسیله اصلی خود برای تامین مواد مغذی گیاه استفاده می‌کنند. این برنامه همچنین ممکن است با کودهای دانه‌ای یا آهسته‌رهش اضافه شده به محیط کشت تکمیل شود. البته تعداد دفعات مصرف کود نیز بر رشد گیاه تأثیر زیادی می‌گذارد. در برخی موارد تامین مواد مغذی در دوره‌های اوج رشد رویشی یا زایشی مهم است. به‌همین دلیل تغذیه ثابت (کود محلول در هر آبیاری) بهترین سیستم برای بهینه‌سازی رشد گیاه است. همچنین در برخی موارد که مواد مغذی از تعادل خارج می‌شوند، کمبود یا سمیت شدید ممکن است رخ دهد. بنابراین مهم است که هم منبع و هم مقدار کود مصرفی را در نظر بگیرید.

محیط گلخانه برای رشد سریع گیاهان و همچنین حشرات و بیماری‌ها در مدت زمان کوتاه بسیار موثر است. محصولات گلخانه ‌ای در ظروف با حجم کم کشت می‌شوند و مرتباً با حجم زیادی از آب، آبیاری می‌شوند. ترکیب رشد سریع گیاه، حجم محدود ریشه و شستشوی مکرر، مدیریت باروری را بدون استفاده از کودهای شیمیایی محلول در آب به چالش می‌کشد.

تجهيزات و ادوات مورد نياز در راه اندازی گلخانه

برای راه اندازی گلخانه به تجهیزات زیر نیازمندیم:

  • انواع سیستم گرمایشی شامل سیستم‌های مرکزی (سیستم شوفاژ) و سیستم‌های موضعی (بخاري شامل سه دسته: بخاري‌هاي منفرد يا تراكمي– بخاري‌هاي كنوكسيوني يا همرفتي– بخاري‌هاي تابشي با انرژي پايين) می‌باشد.
  • انواع سیستم سرمایشی (سیستم خنک‌کننده تابستانه) شامل سیستم خنك‌كننده فن و پد و سیستم خنك‌كننده تبخيري (مه پاش) می‌باشد.
  • انواع سیستم سرمایشی ( سیستم خنک‌کننده زمستانه)شاملسيستم تيوپ– پنكه است.
  • ژنراتور (برق اِضطراري)
  • ترموستات
  • سیستم آبیاری تحت فشار

چه کود هایی در گلخانه تولید و استفاده می‌شود؟

رایج‌ترین نوع باروری پس از کاشت برای محصولات گلخانه ‌ای، کوددهی مایع با استفاده از کود محلول در آب (WSF) است. تامین مداوم نیتروژن و پتاسیم بسیار مهم است؛ زیرا این مواد مغذی به سرعت از محیط خارج می‌شوند. از آنجایی که محیط‌های گلدانی به ندرت مواد مغذی کافی را برای رشد طولانی مدت فراهم می‌کنند، بیشتر گیاهان گلخانه ‌ای نیاز به کوددهی دارند. سه عنصر درشت مغذی اصلی گیاهان نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. هر یک از این مواد مغذی اساسی نقش کلیدی در تغذیه گیاه دارند. همچنین بسیاری از محبوب‌ترین کودهای آلی و اصلاح‌کننده‌های خاک حاوی مواد حیوانی مانند مانوس، کمپوست، پودر استخوان، آرد خون، پودر پر، کودهای مبتنی بر ماهی و گوانو هستند. کود دامی یک کود کلیدی در مدیریت ارگانیک و پایدار خاک است.

تولید کود گلخانه ‌ای

مزایای کشت گلخانه ‌ای

به چند مورد از مزایای کشت گلخانه ‌ای در متن زیر اشاره می‌کنیم:

  1. تولید محصولات خارج از فصل
  2. کشت متراکم محصولات
  3. کشت خارج از محیط طبیعی
  4. مصرف آب کم
  5. تولید محصولات با کیفیت بالاتر
  6. افزایش میزان برداشت
  7. کاهش تعداد کارگران

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تولید کود گلخانه ‌ای بپردازیم تا شما را با مزایای گلخانه آشنا کنیم. همچنین پیشرفت تکنولوژی نیز با افزایش تولید راه تأمین نیازهای بشر را فراهم کرده است. همچنین مهم‌ترین مزیت کشت گلخانه ‌ای، تولید انواع محصول کشاورزی در تمام فصول سال است. شما می‌توانید از صفحه اول سایت کودیتو در قسمت کود مخصوص گلخانه‌دار‌ها، برای گلخانه‌تان کود تهیه و خریداری کنید تا گلخانه ‌ای پرنشاط و شاداب داشته باشید. از این رو، از شما تشکر می‌شود که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *