کود

نکات مهم برای خرید کود

خرید کود

دنیا امروزه در بخش کشاورزی به واسطه داشتن دانش موفقیتی کسب کرده است. در دنیا دانش را در کنار مهارت مساوی موفقیت می‌دانند. ولی متأسفانه در ایران تکیه فقط بر مهارت است. اگر قرار باشد با مهارت به سمت کشاورزی حرکت کنیم به هیچ عنوان موفق نخواهیم بود و چیزی جز حرام کردن منابع عایدمان نشده و تولید با کیفیتی نخواهیم داشت و از سایر کشورهای دنیا در این حوزه فاصله خواهیم گرفت. از این جهت یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این موضوع شناخت کودها می‌باشد. کسانی که می‌خواهند در حوزه تغذیه گیاهی کار کنند باید در وهله اول کودها را از لحاظ کیفیت و کارایی بشناسند تا بتوانند برنامه غذایی درست را ببندند و نکات مهم در خرید کود را بشناسند. در آموزش‌های بعدی نکاتی را در مورد کارایی و عملکرد و نحوه خرید کودها نیز ذکر خواهیم کرد، با کودیتو همراه باشید.

خرید کود

خرید کود متناسب با گیاه

پیش از خرید کود بهتر است نیاز گیاه آماده کشت شناخته و بررسی شود. ترکیب کود مورد استفاده باید متناسب با گیاه انتخاب شود. مثلا چمن گیاهی است که به نیتروژن زیاد نیاز دارد اما استفاده از کود با نیتروژن بالا برای گیاه گوجه فرنگی موجب رشد بیش از اندازه برگ به همراه میوه می شود.

شناخت انواع و خرید کود

می توان گفت که مهم‌ترین نکته هنگام خرید کود، آشنای کامل و جامع با انواع کودهاست. دانستن ویژگی‌های هر کود و نوع کشت مناسب هر کود امر مهمی‌ست. کودها علاوه بر سه گونه شیمیایی، ارگانیک و زیستی در اشکال مختلفی نیز تولید و به فروش می‌رسند. این شکل‌ها عبارتند از گرانول درشت، گرانول ریز، پودر حل شده در آب و کنستانتره مایع. با توجه به نوع کشت و نیاز گیاه کشاورز باید متناسب‌‍‌ترین گزینه را انتخاب کند. کودهای مختلف برای جذب شدن در خاک و آماده شدن برای جذب توسط ریشه به زمان بندی های متفاوتی نیاز دارند. مثلا کودهای شیمیایی بسیار سریع جذب خاک می شوند اما کودهای ارگانیک به مدت زمان بیشتری برای حل شدن در خاک نیازمندند. بنابراین بهتر است کشاورز در صورت خرید کود ارگانیک چند ماه پیش از کاشت بذر یا نشا، کود دهی خاک را انجام دهد.

خرید کود

بافت خاک چگونه باید باشد؟

یکی از مواردی که در خرید خاک باید به آن توجه کنید، بافت آن است. بافت خاک هرگز نباید بسیار سبک باشد. در غیر اینصورت کود و آب از میان آن خارج می‌شود و دیگر نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز را به گیاهان برساند. از طرف دیگر، خاک نباید سنگین باشد. زیرا گردش هوا در آن به خوبی صورت نمی‌گیرد و این امر می‌تواند به ریشه گیاهان آسیب وارد کند. به همین دلیل، توصیه ما به شما این است در صورتی که در این زمینه تخصص کافی ندارید، قبل از خرید با افراد متخصص مشورت نمایید.

سخن پایانی

تغذیه صحیح گیاهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این امر توسط فتوسنتز انجام می‌شود، با این وجود کود به عنوان یک مکمل رشد و تغذیه نقش پررنگی در بهبود عملکرد گیاه دارد، بنابراین کشاورزان و گلخانه داران باید اطلاعات و دانش خود را در زمینه نیازهای گیاه و خرید کود مناسب تکمیل کنند. با کود دهی نامناسب نه تنها کیفیت محصول کاهش می‌یابد بلکه ممکن است به مرور زمان حیات گیاه نیز به خطر بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *