کود

همه‌چیز درباره کود ارگانیک کودیتو

کود ارگانیک کودیتو

کود ارگانیک یا آلی به کودهایی گفته می‌شود که دارای منشا طبیعی هستند و از ضایعات حیوانی، بقایای گیاهی و حیوانی تولید می‌شوند. خاک‌هایی که شامل مقدار زیادی مواد و کود آلی هستند، سلامت و رشد بهتر گیاه را تضمین می‌کنند. اهمیت استفاده از کودهای ارگانیک با گذر زمان و توسعه کشاورزی بیشتر از گذشته شده است؛ زیرا کودهای ارگانیک نه تنها گیاه و خاک را تقویت می‌کنند، بلکه باعث جلوگیری از تخریب خاک می‌شوند و خطری برای محیط ندارند. یکی دیگر از دلایل مهم بودن کود ارگانیک، سالم بودن محصولات و در نتیجه سلامتی مصرف کنندگان آن است. برای آشنایی با انواع و مزایا و معایبش، با ما در مقاله کود ارگانیک کودیتو همراه باشید.

انواع کود ارگانیک کودیتو

  1. کودهای گیاهی: استفاده از کودهای گیاهی یکی از راه‌های افزایش ماده آلی خاک است؛ منظور از کود گیاهی شخم زدن گیاه در خاک پس از رشد کافی و بدون برداشت محصول می‌باشد. کود گیاهی باعث اضافه شدن مواد غذایی به خاک نمی‌شود و آن‌چه را که گیاه طی رشد از خاک جذب و در خود ذخیره کرده است را دوباره به خاک پس می‌دهد. در شرایط اقلیمی ایران، در مناطق پرباران ساحل خزر از کودهای گیاهی استفاده می‌شود‌.
  2. کودهای حیوانی: مجموعه‌ای از مواد بستری، ادرار و مدفوع حیوانات مانند گاو، گوسفند، مرغ و… است که از محل نگهداری آن‌ها جمع‌آوری می‌شود. درصد مواد غذایی و کیفیت کود حیوانی به عوامل مختلفی اعم از نوع حیوان، کیفیت مواد بستری، تغذیه دام، میزان پوسیدگی کود، لارو و تخم حشرات، میزان سدیم و مقدار بذر علف‌های هرز و … بستگی دارد.
  3. کودهای معدنی: کود معدنی به صورت مستقیم از معادن استخراج می‌شود. مواد اولیه این کود، عناصر موجود در طبیعت، کانی، سنگ‌های معدنی و … هستند. کود معدنی شامل چندین ماده مغذی ضروری برای رشد گیاهان و افزایش باروری محصولات است. کود معدنی نه تنها برای ساختار خاک آسیب‌زا نیست و موجب اسیدی شدن آن نمی‌شود، بلکه خاک را اصلاح نموده و مانع شور شدن خاک می‌شود.
کود ارگانیک کودیتو

مزایا و معایب استفاده از کود ارگانیک کودیتو

  • مزایای کود ارگانیک: باعث افزایش کارایی مواد مغذی و همچنین موجب تقویت میکروب‌های مفید می‌شود. ویژگی‌های کیفی محصول و نیز عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. باعث افزایش حاصل‌خیزی خاک می‌شود. کودهای ارگانیک تجدیدپذیر، پایدار و دوستدار محیط زیست می‌باشند.
  • معایب کود ارگانیک: قبل از رها شدن مواد مغذی در خاک، میکروارگانیسم‌ها موظف به تجزیه اجزای آلی هستند و در نتیجه انجام آن به عوامل مختلفی مثل دمای مناسب و آب کافی برای موجودات زنده بستگی دارد و زمان‌بر می‌باشد؛ از این رو، کودهای ارگانیک به تنهایی کافی نیستند و مستلزم به استفاده از کودهای شیمیایی هستیم.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کود ارگانیک کودیتو پرداختیم و سعی داشتیم تا شما را به طور مختصر با این کود مفید و مزایای آن آشنا کنیم. همانطور که مشاهده نمودید استفاده از کود ارگانیک موجب افزایش کیفیت محصول و نیز سلامتی آن محصول می‌شود. متخصصین این حوزه در تلاش‌اند تا استفاده از این کود را افزایش دهند، ولیکن در حال حاضر امکان استفاده کامل از کود ارگانیک را نداریم؛ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف کودهای شیمیایی و جایگزینی آن با کودهای پاک مانند ارگانیک باشیم. ممنون که تا این لحظه همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *