کود

آشنایی با کود درختان میوه

کود درختان میوه

از بزرگترین مشکلات کشاورزان و باغداران انتخاب درست و بهترین کود برای درختان میوه می‌باشد. هر درختی برای سالم ماندن و رشد کردن به کود نیاز دارد؛ البته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رشد، کوددهی منظم است. گیاهان متنوعی وجود دارند که در بین آن‌ها، درختان میوه احتیاج بیشتری به دریافت مواد معدنی و مغذی دارند. در این مقاله می‌‌خواهیم شما را با کود درختان میوه آشنا کنیم، با کودیتو همراه باشید.

بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کدام‌اند؟

  • کود‍‌های نیتروژنه
  • کود‌های گوگرد
  • کود‌های آهن
  • کود‌های حاوی منزیم
  • کود کلسیم

بهترین کود برای درختان میوه دارای نیتروژن بالا (N) است. از کودهایی با نسبت NPK 12-0-0، 15-0-0، یا 16-0-0 یا کودهای متعادل حاوی نیتروژن بالا مانند 6-2-1 یا 10-2-2 یا کودهای مختلف استفاده کنید. نیتروژن (N) غالب است. کوددهی را در بهار در مرحله گلدهی انجام دهید بهتر است.

کود هنگام خرید کود برای درختان میوه باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

شما قبل از خرید کود درختان میوه باید اطلاعات کافی داشته باشید تا در هنگام خرید اشتباه نکنید، به موارد زیر در هنگام خرید دقت فرمایید:

  • هرگز فکر نکنید که اگر بهترین کود درختی بخرید و سپس مقدار زیادی از آن را استفاده کنید نتیجه بهتری می‌گیرید. در صورت استفاده بیش از حد باعث آسیب رساندن به گیاه می‌شوید.
  • از کودهای نیتروژن بالا و فسفر بالا در ابتدای دوره رشد و گلدهی استفاده کنید.
  • حتما در انتهای دوره کوددهی از کودهایی که برای شستشوی محیط کشت هستند استفاده کنید؛ این محصولات در سایت کودیتو موجود هستند و می‌توانید خریداری کنید.
  • نیازهای گیاهان یا درختان با یکدگیر کاملا متفاوت است؛ بنابراین اگر درختان متفاوتی دارید بایستی برنامه کوددهی جدگانه‌ای نیز داشته باشید و محیط کشت را مجزا و جداگانه در نظر بگیرید تا برای جذب رقابت ایجاد نشود.
  • شما می‌توانید هیومیک اسید را در کل دوره رشد به شکل آبیاری یا محلول استفاده کنید که به رشد و اصلاح خاک کمک می‌کند.
کود درختان میوه

هنگام کوددهی درختان میوه باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سعی کنید کود موردنظرتان را با دقت کافی انتخاب کنید و حتما شرایط خاک و نوع درخت را در نظر بگیرید. معمولا بهتر است قبل از مصرف کود، حتما آزمون خاک را انجام دهید تا از کمبودهای موجود در خاک مطلع و آگاه شوید. اگر نمی‌خواهید به ریشه درختتان آسیبی وارد شود، باید در میزان مصرف کود زیاده‌روی نکنید. مصرف بیش‌ از اندازه کود باعث سوختن ریشه‌ درخت می‌شود و مشکلات زیادی نیز برای شاخه و برگ‌ها به وجود می‌آورد. اگر قصد دارید چندین کود را با هم ترکیب و مصرف کنید، حتماً از کارشناسان باتجربه راهنمایی بگیرید تا به شما کمک کنند. هرگز به‌طور خودسرانه از کودهای شیمیایی استفاده نکنید؛ زیرا کود مناسب باید با توجه به نیازهای درخت و خاک انتخاب شود. در فصل‌هایی که رشد درخت شروع می‌شود، حتما کار کوددهی را انجام دهید و بیشتر از کود‌ها استفاده کنید؛ زیرا خاصیت زیادی دارند و به سلامت درختان آسیبی وارد نمی‌کنند. کود‌دهی‌ را به موقع و در زمان صحیح انجام دهید. بی‌توجهی به زمان مصرف هر کود ممکن است موجب خسارت به باغ و باغچه شما شود.

بهترین کود برای درختان میوه برای بهبود کیفیت میوه

 در واقع تمام عناصر بر کیفیت و کمیت میوه‌ها تاثیر‌گذار هستند. اما عنصر کلسیم به دلیل این که رنگ‌پذیری و طعم میوه‌ها را بهبود می‌دهد باید بیشتر مورد توجه و استفاده قرار بگیرد و از کودهای حاوی کلسیم برای این امر استفاده گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده از کلسیم، افزایش ماندگاری و انبارداری میوه‌ها است. همچنین علاوه بر عنصر کلسیم، عنصر پتاسیم نیز تاثیر زیادی بر کیفیت میوه می‌‌گذارد و در شکل‌گیری و همچنین سفت شدن میوه‌ها تاثیرگذار است.

اطلاعات مورد نیاز برای کوددهی درختان میوه

اکثر گیاهان میوه در بهار هنگام گلدهی بارور می‌شوند. زمانی که شاخ و برگ خشک است، کوددهی کنید و برگ‌های باقی مانده را جدا کنید، همچنین مالچ را از گیاهان/درختان برای کود دهی دور کنید. پس از کود دهی مجددا مالچ بمالید. از تماس کودها با طوقه (پایه) و ساقه پایین گیاهان میوه کوچک جلوگیری کنید. کودهای چمن که در نزدیکی گیاهان میوه استفاده می‌شود ممکن است نیاز آن‌ها به کود را کاهش دهد. کوددهی اواخر تابستان و پاییز در فرآیند سخت شدن اختلال ایجاد می‌کند و منجر به آسیب زمستانی می‌شود. (توت فرنگی یک استثنا است – آن‌ها در ماه اوت بارور می‌شوند)

مزایا و معایب کود‌های شیمیایی چیست؟

کود‌های شیمیایی مزایا و معایبی دارند که در متن زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایا:

  • جذب سریع برای گیاه، واکنش سریع و برای درختان میوه روش بسیار موثرتر و کارآمدتری است .
  • عملکرد رشد محصول را افزایش می‌دهد.
  • کود شیمیایی باعث بهبود بافت خاک، بازیافت نیتروژن و معرفی باکتری‌های اساسی می‌شود.
  • با استفاده از کود شیمیایی، مواد مغذی درخت بهبود می‌یابد.

معایب:

  • محصولات زراعی بهتر رشد می‌کند، اما علف‎های هرز هم رشد می‌کنند.
  • استفاده بلند مدت و زیاد از این کود می‌تواند موجب نابودی خاک شود.
  • زیاد شدن بیماری‌های ناشناخته، انواع سرطان‌ها
  • بسیاری از کودهای شیمیایی حاوی اسید سولفوریک و هیدروکلریک هستند که در صورت استفاده بیش از حد آسیب جدی به جمعیت میکروارگانیسم‌ها وارد می‌کنند.
کود درختان میوه

کود کامل چیست؟

کود کامل شامل سه عنصر اصلی برای رشد گیاه یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این کودها دارای درصدهای گوناگونی از این سه عنصر اصلی هستند که مقدار هر کدام به صورت درصد روی بسته‌بندی آن‌ها قید شده است. کود‌های NPK بهترین کود کامل برای درختان است که اکثر کشاورزان برای رشد و تقویت از آن استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

درختان و گیاهانی که در خاک کاشته می‌شوند، برای رشد و تشکیل محصول، نیاز به مواد مغذی و عناصر اصلی نیتروژن، پتاسیم و فسفر دارند. به یاد داشته باشید که هرگز در مصرف کود زیاده‌روی نکنید؛ زیرا این امر نه تنها منجر به تسریع در رشد درختان نخواهد شد بلکه ریشه درختان خواهد سوخت. شما می‌توانید بهترین کود درختان میوه را از صفحه اصلی سایت کودیتو در دسته‌بندی تغذیه درختان و نهال‌ها تهیه و خریداری کنید. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *