کود

آشنایی با کود درخت انگور

کود درخت انگور

میوه انگور یکی از خوشمزه‌ترین میو‌هاست و 3 نوع معروف به نام‌های انگور یاقوتی، انگور سیاه و انگور عسگری دارد. برای این که با کود درخت انگور آشنا شوید ابتدا باید نیاز‌های درخت انگور را بشناسید و آگاهی کاملی از این درخت پیدا کنید. سالیان زیادی است که انگورها به انواع و مقدار زیادی برای مصرف میوه و برگ‌ها و زیبایی ظاهرشان کشت می‌شوند. انگورها در مناطق مختلفی رشد می‌کنند. کودها در افزایش قدرت خاک و سلامتی درختان تاثیر زیادی دارند، همچنین هنگام رشد میوه، به افزایش کیفیت آن کمک می‌کنند. برای این که درخت انگور سالم و پرباری داشته باشید باید بر اساس برنامه‌ریزی دقیق کوددهی کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین کود درخت انگور آشنا کنیم، با کودیتو همراه باشید.

آیا درخت انگور به کود زیادی نیاز دارد؟

گیاه انگور اغلب به کوددهی زیاد و مداومی احتیاج ندارد، مخصوصا زمانی که در خاک ثابت و منتشر شود. البته انگورهایی که به ‌نظر ضعیف می‌رسند ممکن است به مقداری کود نیاز داشته باشند. در حالی‌که گیاهانی که رشد بسیاری دارند، به‌خصوص در قسمت برگ و ساقه و کاهش میوه‌دهی، احتمالا کود زیادی دریافت کرده‌اند. فقط در صورت نیاز باید اقدام به کوددهی انگور کرد، اگر گیاه و انگورها سالم به نظر می‌رسند و به درستی رشد می‌کنند، یعنی به کود نیاز ندارند. میزان نیاز به کود انگور به عواملی مانند نوع انگور، کیفیت خاک، آب ‌و هوا و سایر شرایط رشد بستگی دارد که هر کدام از این عوامل ممکن شرایط رشدشان متفاوت باشد. همچنین استفاده از کود‌های کم غلظت با محتوای معدنی متعادل در صورت نیاز می‌تواند باغی با پوشش گیاهی سرسبز و انگورهای آبدار و شیرین تولید کند.

چگونه درخت انگور را می‌توان پربار کرد؟ 

اگر قصد دارید درخت انگور خود را پربار کنید، علاوه بر استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درخت انگور، حتما باید PH خاک را بررسی کنید. همچنین باید عناصر منیزیم، فسفر، پتاسیم روی را هم چک کنید.

منیزیم: اگر در هنگام تست خاک متوجه شدید که منیزیم کافی نیست می‌توانید به‌ازای هر 9.5 متر مربع، نیم کیلو‌گرم نمک اپسوم اضافه کنید.

فسفر: اگر خاک، فسفر کمی دارد می‌توانید از تریپل فسفات به اندازه 250 گرم یا سوپر فسفات به اندازه 100 گرم برای هر 10 متر مربع استفاده کنید.

پتاسیم: اگر خاک پتاسیم کمی داشت می‌توانید به عنوان کمک از پتاسیم سولفات به اندازه 350 گرم یا 4.5 کیلوگرم ماسه سبز آلی استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که اگر کمبود پتاسیم متوسط باشد بایستی 1.3 کیلوگرم و اگر کمبود پتاسیم شدید باشد باید 2.7 کیلوگرم از پتاسیم سولفات را استفاده کنید.

روی: در واقع عنصر روی به گرده افشانی، هورمون سازی و تقویت عملکرد گیاه کمک می‌کند و همچنین کمبود روی باعث توقف رشد برگ، ساقه و کاهش تولید میوه می‌شود. مکمل روی بایستی به میزان 45 گرم به ازای هر 3.7 لیتر استفاده شود.

کدام کود درخت انگور مناسب است؟

تمام کشاورزان و باغبانان می‌دانند که انگور بعد از چهار سال نگهداری بارور می‌‌شود. پس از چهار سال برای این که درخت انگور شما بتواند باردهی بسیار بالایی داشته باشد باید در طی این مدت به‌طور درست از آن مراقبت کنید. حتما باید خاک را به خوبی تقویت کنید. تقویت خاک بایستی با کوددهی انجام شود، البته امکان دارد بعضی از کودها برای درخت انگور مناسب نباشند؛ در واقع بهترین کود درخت انگور، کود‌های طبیعی هستند که از دل زمین به‌وجود می‌آیند.

بهترین کودی که اثرات مثبتی بر درخت انگور می‌گذارد، کود هیومیک اسید است. البته کود سه بیست هم کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌تواند درخت انگور را کاملا تقویت کند. در واقع کود سه بیست از فرآیند‌های شیمیایی به دست می‌آید و حاوی عناصری مانند فسفات، پتاسیم و ازت می‌باشد. درخت انگور برای داشتن میوه‌هایی با کیفیت به ازت نیاز دارد. ازت در کود سه بیست باعث می‌شود تا میوه‌های انگور خوش طعم‌تر شوند و بتوان آن‌ها را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کرد. همچنین کود سه بیست، می‌تواند آفات و حشرات مزاحم و بیماری‌های درخت را از بین ببرد. وجود آهن هم نیز باعث می‌شود درخت تنومندتر شود و طول عمر بالایی داشته باشد. کود سه بیست می‌تواند برای درخت انگور شما بسیار مفید باشد.

خواص میوه انگور چیست؟

در متن زیر به برخی از خاصیت‌های میوه انگور می‌پردازیم:

  • درمان کبد چرب
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • درمان ریزش مو
  • کاهش فشار خون
  • کاهش وزن و لاغری
  • پیشگیری سرماخوردگی
  • مرطوب‌کننده پوست
کود درخت انگور

نگهداری از کود درخت انگور چه‌گونه است؟

شما باید کود را در اطراف تنه درخت به‌صورت دایره‌ای بریزید، به گونه‌ای که حدود 30 سانتی‌متر از هر سمت فاصله داشته باشد و همچنین با درخت انگور بعدی نیز 1 متر فاصله داشته باشد؛ با انجام این کار کود درخت انگور داخل خاک حل می‌شود و به ریشه‌های گیاه می‌رسد بدون این‌که باعث سوختگی درخت شود و یا درخت آسیب ببیند. به‌طور کلی حدود 4 سال طول می‌کشد تا درخت انگور میوه با کیفیت دهد اما شما می‌توانید با استفاده از کود مناسب و نگهداری درست این مدت زمان را کم‌تر کنید.

کود‌های حیوانی برای درخت انگور کدام‌اند؟

فراموش نکنید که کود هر حیوان در زمان خاص و برای گیاه خاصی مناسب می‌باشد. به‌طور کلی کود‌های حیوانی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در متن زیر به آن‌ها می‌پردازیم. تمام کودهای زیر هر کدام مواد آلی متفاوتی با یکدیگر دارندکه می‌توانند به نهال‌ها و درخت انگور کمک ‌کنند.

  1. کود گاوی
  2. کود گوسفندی
  3. کود اسبی
  4. کود مرغی
  5. کود کبوتری
  6. کود خرگوشی

زمان کوددهی درخت انگور چگونه است؟

درخت انگور درختی است که ریشه‌اش به مقدار تقریبا زیاد در خاک رشد می‌کند. به همین علت در زمان رشد به فضاها و عناصر جدید دسترسی پیدا می‌کند. در واقع تا زمانی که خاک شما به شدت ضعیف نباشد، شما می‌توانید با مقدار کود کم و تا حدی اصلاح خاک، محصول خوبی برداشت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کود درخت انگور آشنا کنیم. برای کوددهی درخت انگور می‌توانید از کودهای مختلفی مانند اوره، کود کبوتر و … استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای تهیه این کودها به سایت کودیتو مراجعه کنید و از بخش تغذیه درختان و نهال‌ها، کود مورد نظرتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *