کود

آشنایی با کود درخت پرتقال

کود درخت پرتقال

داشتن یک درخت پرتقال سالم و شاد صد ‌در ‌صد به مراقبت شما از درخت بستگی دارد. همچنین برای رساندن درختان به حداکثر باردهی خود نیاز به برنامه غذایی ممتد، منظم و علمی دارید. در واقع هرچه تلاش بیشتری برای مراقبت از درخت خود سرمایه‌گذاری کنید، درخت سالم‌تر و پربارتر خواهد بود. با بهره‌گیری از کود، رشد درخت نیز افزایش می‌یابد. در این مقاله قصد داریم شما را با کود درخت پرتقال و مراقبت از آن آشنا کنیم، با کودیتو همراه باشید.

بهترین کود درخت پرتقال

درخت پرتقال بسیار حساس می‌باشد؛ به‌ همین دلیل بایستی شرایط مناسب و استانداردی را برای رشد این میوه فراهم کرد. در متن زیر به 3 عامل موثر در افزایش رشد درخت پرتقال اشاره می‌کنیم:

  • شرایط آب و هوایی
  • شرایط آبیاری
  • کود مناسب برای رشد پرتقال

کودها غذای گیاهی هستند که از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده‌اند که باعث می‌شوند انرژی لازم برای رشد و باردهی را در اختیار درخت پرتقال قرار دهند. نیتروژن، فسفر و پتاسیم نقش خاصی در سلامت و رشد پرتقال دارند.

نیتروژن: نیتروژن برای توسعه تنه و شاخه‌های پرتقال مناسب است .

فسفر: فسفر برای سلامت و رشد ریشه گیاه ضروری است. همچنین فسفر، برای فرآیندهای گلدهی و باردهی حیاتی می‌باشد.

پتاسیم: پتاسیم برای متابولیک عمومی گیاه مورد نیاز است. همچنین به گیاه کمک می‌کند تا در برابر دماهای نامناسب، آفات و بیماری‌ها مقاومت کند.

نکات مهم برای رشد درختان پرتقال

برای رشد درخت پرتقال بایستی گیاه را در مکانی آفتابی و در خاکی با زهکشی خوب بکارید. برای صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد زهکشی مناسب در خاک می‌توانید از شن و ماسه در اطراف پایه درخت استفاده کنید. بعد از کاشت درخت هر۸-۱۰ روز یک‌بار گیاه را آبیاری کنید. هرگز در هوای سرد و بارانی آبیاری نکنید.
درخت خود را از اوایل بهار تا اواخر تابستان هر چهار تا شش هفته یک‌بار کود دهید. هنگامی که دما به زیر ۲۸ درجه فارنهایت می‌رسد از درختان با پلاستیک محافظت کنید. شاخه‌هایی که از ته درخت جوانه می‌زنند را قطع کنید؛ زیرا این شاخه‌ها از رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به شاخه‌های میوه ساز خودداری می‌کنند.

کود درخت پرتقال

درختان پرتقال نیازهای خاصی به نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم دارند. برخی ریز عناصر نیز ضروری هستند (آهن، بور، منیزیم، آلومینیوم، منگنز، روی و مس). کمبود نیتروژن به آرامی پوشش گیاهی را کاهش می‌دهد و باعث زرد شدن شاخ و برگ درخت، برگ‌زدایی زودرس و کاهش تولید می‌شود. با این حال، بسته به سن درخت، تنوع و کاربرد مورد نظر میوه (تولید آب میوه یا پرتقال رومیزی)، نیازها به طور قابل توجهی متفاوت است.

مناسب‌ترین کود درخت پرتقال

  • کود نیتروژن
  • کود فسفر
  • کود پتاسیم
  • کود حیوانی
  • کود آهن
  • کود اوره
  • کود فروت ست
  • کود کامل شوک ۱۰ایکس

ویژگی‌های کود شوک ۱۰ایکس آمریکایی

  • تناژ میوه‌دهی باغ را افزایش می‌دهد.
  • سیستم ایمنی پرتقال را در برابر آفات، بیماری‌ها و قارچ‌ها افزایش می‌دهد.
  • خاک را اصلاح کرده و بافت خاک را بهبود می‌بخشد.
  • جوانه‌زنی گیاه را افزایش داده و رنگ و طعم میوه را نیز بهتر خواهد کرد.
  • پرتقال را در برابر تنش‌های محیطی مقاوم می‌کند.
  • با داشتن غلظت بالا هزینه کشاورز را پایین می‌آورد.

آیا کود مرکبات خوب است؟

هر چقدر درخت سالم‌تر باشد، میوه‌های بزرگ و خوشمزه‌تری تولید می‌کند. درختان بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب می‌کنند، اما تمام خاک برای تولید میوه ایده آل نیست. در این مواقع است که کودهای مرکبات وارد می‌شوند؛ آن‌ها ترکیبی بهینه از مواد مغذی مورد نیاز درختان مرکبات را برای شکوفایی فراهم می‌کنند.

 N، K و Ca نیتروژن و پتاسیم حیاتی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قوی درخت مرکبات و عملکرد محصول هستند. درختان مرکبات به تنهایی پایدار هستند، اما مانند هر درخت میوه دیگری نیاز به محبت و مراقبت دارند. به همین دلیل مهم است که اطمینان حاصل شود که هر درخت مرکبات نه تنها دارای خاک پایه عالی است بلکه کود خوبی نیز دارد.

کدام کود باعث شیرینی پرتقال می‌شود؟

پتاسیم بیشتر در کود، پرتقال شیرین‌تری تولید می‌کند. همچنین نیتروژن باعث ضخیمی پوست پرتقال می‌شود و از آسیب به گوشت میوه جلوگیری می‌کند. درخت پرتقال بیشتر به خاطر میوه‌هایش، گل‌هایش و به عنوان زینتی کاشته می‌شود.

کود درخت پرتقال

دسته‌بندی پرتقال چگونه است؟

پرتقال‌ها به سه دسته زودرس، میان‌رس و دیررس تقسیم می‌شوند.

  • زودرس: پرتقال‌هایی هستند که در اوایل آذر ماه قابل برداشت هستند. زمان رسیدن میوه بعد از شکوفایی گل بین 6 تا 9 ماه است.
  • میان‌رس: پرتقال‌هایی هستند که از آذر ماه تا بهمن ماه قابل برداشت هستند. زمان رسیدن میوه بعد از شکوفایی گل بین 9 تا 12 ماه است.
  • دیررس: پرتقال‌هایی هستند که از زمان گل دادن و تبدیل گل به میوه 12 ماه طول می‌کشد. این نوع پرتقال‌ها دارای بهترین کیفیت در بین تمام پرتقال‌ها می‌باشند.

اشتباهات رایج کود‌دهی درخت پرتقال؟

عدم استفاده از کود کافی: استفاده نکردن از کود کافی، به این معنی است که درخت با سرعت بسیار کمتری نسبت به زمانی که تغذیه مناسب داشته، رشد می‌کند و میوه می‌دهد.

استفاده بیش از حد کود: استفاده بیش از حد کود ممکن است باعث توقف رشد درخت شود و سیستم ریشه آن را مختل و به سلامت کلی آن آسیب  می‌رساند. همچنین می‌تواند مشکلاتی ازجمله بیماری‌ها و آفات برای درخت به‌وجود بیاورد.

کوددهی نامناسب درخت پرتقال: استفاده نادرست از کود برای درخت پرتقال می‌تواند به درخت آسیب برساند و مضر باشد. قبل از استفاده از کود ابتدا روی بسته‌بندی کودها را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها را چگونه باید انجام دهید. با کود‌دهی مناسب درخت پرتقال، درخت قوی‌تر، سالم‌تر و پربارتر از همیشه خواهد بود.

سخن پایانی

در این محتوا سعی کردیم شما را با بهترین کود درخت پرتقال آشنا کنیم. همه درختان پرتقال برای رشد به مواد مغذی و مراقبت نیاز دارند. برای تهیه بهترین کود‌ها برای درختان پرتقال می‌توانید به صفحه اول سایت کودیتو مراجعه کنید و در قسمت پایین از بخش تغذیه درختان و نهال‌ها خریداری کنید؛ از این رو از شما تشکر می‌شود که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *