کود

آشنایی با کود درخت گردو

کود درخت گردو

تمام گیاهان و درختان برای رشد به کود نیاز دارند و باید به درستی از آن‌ها مراقبت کرد. یکی از کارهایی که در باروری نهال بسیار تاثیرگذار است، استفاده از بهترین کود درخت گردو است. البته میزان موردنیاز کود درخت گردو بستگی به نوع درخت گردو و شرایط اقلیمی‌اش دارد. در این محتوا قصد داریم شما را با کوددهی درخت گردو آشنا کنیم.

کود درخت گردو

کود درخت گردو عمری طولانی دارد و در صورت مراقبت و کوددهی صحیح از آن می‌توان سود خوبی به‌دست آورد. همچنین در دسترس بودن همه شرایط لازم برای رشد درخت گردو، بازدهی آن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا محصولی با کیفیت تولید شود. به همین علت می‌باشد که کشاورزان از انواع کود به خصوص کود شیمیایی برای درختان گردو استفاده می‌کنند. هنگام استفاده از کود برای درختان گردو ، مهم است که طبق  دستورالعمل‌های سازنده عمل کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند و منجر به کمبود مواد مغذی شود.

 بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو

درخت گردو برای رشد سریع به کود‌های شیمیای نیاز دارد. بعضی از کودها شیمیایی هستند که نیاز اصلی درخت گردو‌اند و هرگز نباید از آن‎‌ها غافل شد. بهترین کود برای رشد سریع درخت گردو که جزء بهترین کودهای شیمیایی است، در متن زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

· کود نیتروژنی (بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو)

· کود پتاسیمی (بهترین کود برای رشد سریع نهال)

· کود فسفر (کود مناسب درخت گردو)

کود فسفر:  درختان برای فتوسنتز به فسفر نیاز دارند و به همین دلیل کشاورزان حتما باید از کودهای فسفر‌دار استفاده کنند. کود فسفر باعث افزایش مقاومت در ساقه‌ها، برگ‌های گیاه، ریشه‌های آن و همچنین مستحکم شدن دیواره سلولی درخت گردو می‌شود.

کود پتاسیم: کود پتاسیم درخت گردو را در برابر سرما و خشکسالی مقاوم می‌کند. برای تاثیر‌گذاری بیشتر این نوع کود، می‌توانید آن را با کودهای شیمیایی دیگر ترکیب کنید.

کود نیتروژن: کود نیتروژن یکی از عناصر اصلی برای کلروفیل گیاه می‌باشد. کلروفیل ترکیب شیمیایی است که باعث عمل فتوسنتز، رشد برگ‌ها، شاخه‌ها، رشد ریشه و جوانه‌زنی در گیاه می‌شود. در واقع اکثر واکنش‌های حیاتی که در درخت گردو رخ می‌دهد، بر اساس نیتروژن است و به همین دلیل درخت گردو  به کودی نیاز دارد که دارای نیتروژن باشد.

بهترین زمان برای کوودهی درخت گردو

باغداران می‌دانند که بهترین زمان برای کوددهی درختان گردو، قبل از رشد محصولات و در اوایل فصل بهار است؛ زیرا در این زمان درخت بیشتر از هر زمان دیگری به تغذیه و مواد غذایی احتیاج دارد و اگر این مواد به‌ طور کامل برای آن فراهم نشود، میزان محصول‌دهی درخت تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. اگر دوست دارید بهترین نتیجه را از عمل کوددهی درخت گردو به دست آورید، دوره کوددهی را نباید به زمانی کوتاه محدود کنید.

 کوددهی را  حتما باید به صورت برنامه‌ریزی شده در دوره‌های مختلف انجام دهید.  همچنین زمان درست و نادرست برای کوددهی وجود دارد که دانستن آن برای هر کشاورز و باغ‌داری از ضروریات می‌باشد. در واقع بهترین زمان برای کوددهی، قبل از شکوفه‌دهی درختان گردو می‌باشد؛ یعنی هنگامی که درخت چرخه رشد سالانه را شروع کرده است. شما باید قبل از کوددهی درخت گردو از نیاز‌های درخت اطمینان کامل پیدا کنید. برای این کار به آنالیز خاک و یا برگ درخت بپردازید تا درخت از کمبود و یا رسیدن بیش از حد کود در امان بماند. نیاز درخت گردو به کود در سال پیش‌رو با سال‌های قبل کاملا متفاوت می‌باشد؛ زیرا هر ساله بسته به شرایط و عوامل مختلف این مقدار فرق می‌کند.

عناصر مورد نیاز درخت گردو

در متن زیر به برخی از عناصر مورد نیاز درخت گردو اشاره می‌کنیم:

  • کود فسفات
  • کود آهن
  • کود اسید هیومیک
  • کود ازت بالا
  • کود NPK
  • کود جلبک دریایی
  • کود کمپوست

بهترین شرایط برای درختان گردو چیست؟

حاشیه رودخانه‌ها و مناطق خنک ساحلی اغلب برای کشت درختان گردو مناسب در نظر گرفته می‌شود. بالعکس، درختان گردو باید از مکان‌هایی که توسط تپه‌ها احاطه شده‌اند، جایی که توده‌های هوای سرد به راحتی نمی‌توانند از آن‌ها فرار کنند و نقاطی که در برابر بادهای شدید محافظت نمی‌شوند، اجتناب شود.

میزان آبیاری درخت گردو بستگی به چه عواملی بستگی دارد؟

در سال‌های اول پس از کاشت و در زمان‌های خشک، می‌توان درخت گردو را هفته‌ای یک بار آبیاری کرد. اما این فرمول کلی بوده و بهتر است شرایط خاص منطقه و درختان را مد نظر داشته باشید و بر اساس نیاز و رطوبت خاک آبیاری را تنظیم کنید. این مواردی که در متن زیر ذکر شده‌اند در  میزان آبیاری درخت گردو بسیار موثر هستند:

  1. میزان بارش‌ها
  2. سن درخت
  3. شرایط آب ‌های زیرزمینی یا سطحی
  4. نوع خاک و زهکشی
  5. میزان رطوبت هوا

انواع روش‌های آبیاری درخت گردو

  • آبیاری قطره‌ای: در این روش، معمولاً به درخت گردو ۲۰-۳۰ لیتر آب در هر ساعت آبیاری (بسته به اندازه درخت و شرایط آب و هوایی) اختصاص داده می‌شود.
  • آبیاری زیرسطحی: بسته به اندازه درخت و شرایط خاک، میزان آبیاری درخت گردو در این روش، معمولاً ۲۰-۳۰ لیتر آب در هر ساعت آبیاری می‌باشد.
  • آبیاری مکث:  میزان آبیاری در این روش معمولاً ۱۰-۲۰ لیتر آب در هر متر مربع زمین آبیاری شده می‌باشد.
  • آبیاری ترکیبی:  در این روش نیز میزان آبیاری بستگی به ترکیب استفاده شده دارد.

سخن پایانی

در این محتوا شما را با انواع کود درخت گردو و شرایط و نگهداری از درخت را آشنا کردیم. نیاز آبیاری درخت گردو بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه درخت، شرایط آب و هوایی، نوع خاک، سن درخت و نیازهای محصول‌دهی دارد. درخت گردو یکی از گیاهان میوه‌دهی می‌باشد که میوه آن به‌ عنوان یک خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه این گیاه که با نام گردو شناخته می‌شود، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.همچنین درختان گردو جزء آن دسته از درختانی هستند که نیاز به نور زیادی دارند. قاعدتاً هرچه نورگیری بخش‌های متفاوت این درخت بیشتر باشد، روند باردهی آن نیز بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید بهترین کود درخت گردو را از صفحه اول سایت کودیتو از بخش تغذیه درختان و نهال‌ها خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *