کود

آشنایی با کود مناسب باغات

کود مناسب باغات

تمام گیاهان برای رشد به کود نیاز دارند. باغبانان برای رشد سریع به گیاهان خود کود می‌زنند تا مراقب درختانشان باشند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با کود مناسب باغات آشنا کنیم. البته پرمصرف‌ترین کودهای معدنی جامد اوره، دی آمونیوم فسفات و کلرید پتاسیم هستند. کوددهی منظم و اصولی برای تأمین عناصر مورد نیاز گیاه و رشد مطلوب آن امری ضروری است. در ادامه با کودیتو همراه باشید.

کود چیست؟

گیاهان علاوه بر داشتن خاکی غنی از مواد آلی (کمپوست)، اغلب به کود برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود نیاز دارند. کودها را به عنوان مکمل‌های غذایی در نظر بگیرید. به‌طور کلی کود، به هر ماده‌ای با منشاء طبیعی یا مصنوعی گفته می‌شود که برای تأمین مواد مغذی گیاه به خاک یا بافت‌های گیاهی اعمال می‌شود. در حالت ایده‌آل، کود باید سه ماده مغذی را که برای رشد مطلوب گیاه ضروری هستند فراهم کند: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K).

کود مناسب باغات

انتخاب کود مناسب باغات، به نیاز گیاه و نتایج حاصل از آنالیز خاک بستگی دارد. بعضی از گیاهان به کود نیاز ندارند یا نیاز کمی به کود دارند. این در حالی است که بسیاری از گیاهان برای اینکه رشد کنند و سالم بمانند به تقویت و کوددهی نیاز دارند. همچنین می‌توانید قبل از کوددهی به باغچه آزمایش خاک برای تعیین میزان عناصر خاک انجام دهید. مواد مغذی را می‌توان به شکل کود به خاک اضافه کرد. نیتروژن بالا به افزایش شاخه و برگ کمک می‌کند. فسفر در ریشه‌زایی نقش بسزایی دارد. پتاسیم به گیاه کمک می‌کند تا در برابر آفات و تنش‌های محیطی مقاومت داشته باشد. لازم به ذکر است بهترین کود برای باغچه زمانی تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت که در زمان مناسب و به طرز صحیح استفاده شود.

 آیا کدام NPK برای سبزیجات بهتر است؟

یک کود متعادل با نسبت NPK 10-10-10 یا 5-10-5 یک شرط مطمئن برای بیشتر سبزیجات است. به یاد داشته باشید که سبزیجات مختلف نیازهای متفاوتی دارند و مرحله رشد آن‌ها نیز در آن نقش دارد. به عنوان مثال، گوجه فرنگی‌ها کمی پتاسیم و فسفر بیشتر دوست دارند، بنابراین نسبت 6-12-12 برای آن‌ها عالی است.

نسبت کود چیست؟

نسبت کود نشان‌دهنده نسبت نیتروژن، فسفات و پتاسیم در محصول کود است و با تقسیم هر یک از سه عدد در درجه کود (درج شده در ظرف) بر کمترین عدد در گرید تعیین می‌شود.

تفاوت بین کود اوره و NPK چیست؟

NPK یک کود ترکیبی کامل است در حالی که اوره یک کود نیتروژن‌دار مستقیم است. اوره شکل ارزان‌تری از کود نیتروژن با نسبت NPK (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) چهل و شش- صفر- صفر است. اگرچه اوره در انسان و حیوانات تولید می‌شود، اما اوره مصنوعی با آمونیاک بی‌آب است.

دلیل استفاده از کود در باغات چیست؟

هنگامی که گیاهان، گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی که در باغ شما رشد می‌کنند سالم و شکوفا هستند، به این معنی می‌باشد که مواد مغذی کافی را از خاکی که در آن کاشته شده‌اند، جذب می‌کنند. بیشتر گیاهان برای رشد به ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند و با مرور زمان، این مواد مغذی در خاک کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از باغبان‌های خانگی کود اضافه می‌کنند تا محتوای مواد مغذی خاک را افزایش داده و گیاهان باغچه خود را سال به سال سالم نگه دارند.

بهترین کود مناسب باغات

همه ما می‌دانیم که بهترین کود به گیاهان بستگی دارد؛ زیرا بسیاری از گیاهان بومی به کود کم یا بدون نیاز به کود هستند، با این فرض که در خاک‌های مناسب رشد می‌کنند. اما گیاهان گلدار اغلب به تقویت و کوددهی نیاز دارند تا گیاه بتواند سالم بماند و همچنین انرژی بیشتری برای تولید گل‌‌های رنگارنگ و بزرگ داشته باشد. بنابراین هر گیاهی کود مخصوص خودش را دارد.

کود مناسب باغات

مزایای استفاده از کود‌ها در باغات چیست؟

  • ذخیره، حمل و استفاده از آن‌ها آسان است.
  • برای تأمین یک ماده مغذی خاص برای گیاه می‌توان کود حاوی آن مواد را استفاده کرد.
  • آن‌ها محلول در آب هستند و می‌توانند به‌راحتی در خاک حل شوند؛ در نتیجه به آسانی توسط گیاهان جذب می‌شوند.
  • تأثیرگذاری آن‌ها بر دانه‌ها آنی و سریع است.
  • آن‌ها بازده بذرها را افزایش می‌دهند و مقدار کافی مواد غذایی برای استفاده جمعیت زیادی را فراهم می‌کنند.
  • آن‌ها قابل اطمینان هستند و نتیجه به دست آمده توسط آن‌ها قابل پیش بینی است.

نگهداری از باغ‌ها چگونه است؟

برای نگهداری از باغ‌ها ابتدا مراقب حشرات و آفات باشید. گیاهان را در پاییز پاکسازی کنید. کوددهی را به روشی صحیح انجام دهید. گیاهان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهید. همچنین بخش‌های آسیب دیده را به موقع و در زمان درست هرس کنید. محل قرارگیری گیاهان را به درستی انتخاب کنید و گیاهان را به درستی آبیاری کنید. حواستان باشد که گیاهان را به صورت انبوه نکارید. به طور کلی اصول نگهداری از باغ و باغچه شامل سه مرحله‌ی اساسی کاشت، داشت و برداشت است، این سه مرحله بایستی دقیقا طبق قوانین انجام شود تا باغ و باغچه‌ای شاداب و سالم داشته باشید و بتوانید از باردهی و زیبایی درختان نهایت استفاده را ببرید.

کودها چه تاثیری بر گیاهان دارند؟

کودها مواد مغذی مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن را در اختیار محصولات کشاورزی قرار می‌دهند که به محصولات اجازه می‌دهد بزرگ‌تر، سریع‌تر رشد کنند و غذای بیشتری تولید کنند. نیتروژن به ویژه یک ماده مغذی ضروری برای رشد هر موجود زنده روی زمین است. نیتروژن در اطراف ما وجود دارد و حدود 78 درصد از هوایی که تنفس می‌کنید را تشکیل می‌دهد. همچنین کودها عملکرد محصول را افزایش می‌دهند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها باعث سفت شدن خاک، کاهش حاصلخیزی، تقویت حشره کش‌ها، آلودگی هوا و آب و انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد خطرات بهداشتی و زیست محیطی می‌شود.

سخن پایانی

با استفاده از کود مناسب باغات می‌توانید باغ شاداب و سرحالی داشته باشد. در این مقاله سعی کردم شما را با بهترین کود برای باغ آشنا کنیم. اگر قصد دارید برای باغ و باغچه خود کود تهیه کنید می‌توانید به صفحه اول سایت کودیتو در قسمت پایین از بخش تغذیه مخصوص باغات تهیه و خریداری کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مشاوره آنلاین داشته باشد. از شما ممنونیم که تا انتهای این مقاله همرا ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *