کود

کود مناسب گیاهان آپارتمانی

کود مناسب گیاهان آپارتمانی

امروزه در آپارتمان‌ها انواع گیاهان و گل‌ها نگهداری می‌شود. برای نگهداری از گیاهان باید از کود مناسب استفاده کرد تا به گیاه ضرری نرسد و به خوبی رشد کند. گیاهان آپارتمانی کود مخصوص خود را دارند. همچنین از کود مناسب بایستی به اندازه کافی استفاده کرد تا گیاهان دچار آسیب نشوند. در انتخاب کود مناسب گیاهان آپارتمانی باید دقت بالایی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم بهترین کود مناسب گیاهان آپارتمانی را به شما عزیزان معرفی کنیم، با کودیتو همراه باشید.

کود چیست؟

کود، ماده طبیعی یا مصنوعی، حاوی عناصر شیمیایی که رشد و بهره‌وری گیاهان را بهبود می‌بخشد. کودها باعث افزایش حاصلخیزی طبیعی خاک می‌شوند. کودها مواد مغذی مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن را در اختیار محصولات کشاورزی قرار می‌دهند که به محصولات اجازه می‌دهد بزرگ‌تر و سریع‌تر رشد کنند و غذای بیشتری تولید کنند. همچنین برخی از کودها حاوی ریز مغذی‌ها مانند روی و سایر فلزات هستند که برای رشد گیاه ضروری می‌باشند.

انواع کود مناسب گیاهان آپارتمانی

دسته‌بندی کودها بر اساس خصوصیات منشأ مواد تشکیل‌دهنده به صورت زیر است:

  • کود‌های ارگانیک یا آلی
  • کود‌های بیولوژیک یا زیستی
  • کود‌های معدنی یا شیمیایی

کود‌های ارگانیک یا آلی: کود آلی که به کود ارگانیک نیز معروف است، دارای منشأ طبیعی و بدون کوچک‌ترین و افزودنی مصنوعی به وجود می‌آید. کود‌های آلی شامل کود حیوانی، کود سبز و کود کمپوست می‌باشند و برای رشد سبزی‌ها، افزایش گل‌دهی و سرسبزی چمن‌ها به کار می‌آیند.

کودهای بیولوژیک یا زیستی:  کود‌های بیولوژیک، کود‌های جدیدی می‌باشند که از طریق بعضی از میکروب‌های مفید تشکیل می‌شوند. کودهای بیولوژیک به جذب بهتر عناصر مغذی توسط گیاه کمک می‌کنند که شامل بیوز، کود اسید هیومیک و کود اسید آمنه می‌باشند.

کود‌های معدنی یا شیمیای: کود شیمیایی را برحسب مواد به‌کار رفته در آن به دو گروه کلی ماکروالمنت (عناصر درشت مغذی) و میکروالمنت (عناصر ریز مغذی) تقسیم می‌کنند‌ و اگر کودی شامل نسبت‌های متناسب همه عناصر درشت مغذی و ریز مغذی باشد، به آن کود کامل گفته ‌می‌شود.

بر اساس فصل‌های مختلف چه روش‌هایی برای کوددهی گیاهان آپارتمانی پیشنهاد می‌کنید؟

همانطورکه گیاهان آپارتمانی در داخل خانه نگهداری می‌شوند، با وجود اینکه درجه حرارت و نور برای آن‌ها ثابت است ولی تغییر فصول روی گیاهان آپارتمانی همانند گیاهان فضای باز تأثیر می‌گذارد.

فصل بهار: در فصل بهار، روزها به طرز چشمگیری طولانی می‌شوند و گیاهان آپارتمانی از حالت خواب به یک دوره رشد فعال وارد می‌شوند. در این زمان توصیه می‌شود کوددهی در فصل بهار به میزان نصف حالت عادی انجام شود؛ زیرا این گیاهان تازه سیکل رشد خود را آغاز کرده‌اند و نیاز چندانی به مواد غذایی و کود ندارند.

فصل تابستان: همه ما می‌دانیم کهتابستان، فصل رشد گیاهان است. در این فصل از کود‌های مایع به میزان ماهی یک تا دو مرتبه استفاده کنید. میزان مصرف کود‌های گرانول مثل کود اوره کمتر است و شاید حداکثر هر ۲ ماه یک بار کافی باشد. همچنین کود‌های آهسته رهش که به آرامی در خاک تجزیه می‌شوند و مواد مغذی خود را در مقادیر کم، در مدت زمان طولانی‌تر آزاد می‌کنند، هر سه تا چهار ماه یک‌بار استفاده شوند. این برنامه کود‌دهی را برای گیاهان آپارتمانی به‌کار ببرید؛ زیرا گیاهان در فصل تابستان مدام در حال رشد می‌باشند.

کود مناسب گیاهان آپارتمانی

فصل پاییز: شما بایددر فصل پاییز باید مقدار و تعداد کودهای گیاهان آپارتمانی خود را کم کنید.

فصل زمستان: زمستان فصل استراحت گیاهان است و نباید آ‌ن‌ها را در فاز بارور شدن قرار دهیم؛ زیرا انجام این کار باعث سوختن کود شده و نوک برگ‌ها را قهوه‌ای می‌کند. اما اگر در زمستانی که هوا سرد نیست قرار دارید، می‌توان با نصف میزان کوددهی، گیاهان را فعال نگه داشت.

زمانی‌که گیاهان آپارتمانی در طول بهار و تابستان در حال رشد هستند، بهترین زمان کوددهی است. تعداد دفعات استفاده از کود بستگی به نوع گیاه آپارتمانی دارد. برخی از گیاهان آپارتمانی میزان تغذیه زیادی از خاک دارند و هر هفته به کوددهی نیاز دارند. سایر گیاهان آپارتمانی که رشد آهسته دارند ممکن است نیاز به تغذیه ماهانه داشته باشند.

کود مناسب گیاهان آپارتمانی|اصول تقویت گیاهان آپارتمانی

در واقع گیاهان آپارتمانی محدود به خاک گلدانشان هستند و به همین دلیل کوددهی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. مخصوصا در مراحل اولیه رشد گیاه حتما باید از خاکی مغذی استفاده کنید تا گیاه با کمبود عناصر مواجه نشود. بعد از مدتی که گیاه رشد اولیه خود را طی کرد می‌توانید کوددهی را آغاز کنید. اگر از نحوه کوددهی به گلدان و زمان کوددهی اطلاع کافی ندارید، بهتر است مقدار کمتری کود به گیاه بدهید.

  • شما باید کود مناسب گیاه‌ آپارتمانی‌تان را بشناسید
  • در کوددهی زیاده‌روی نکنید، شاید شما فکر کنید هر چقدر مقدار کوددهی بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری در اختیار گیاه قرار گرفته و سریع‌تر رشد می‌کند. اما ظرفیت گیاهان برای جذب مواد مغذی محدود است و مقادیر زیاد این عناصر می‌تواند در آن‌ها مسمومیت ایجاد کند و ممکن است به آن‌ها آسیب برساند.
  • به گیاهی که ضعیف و ناسالم است کود ندهید، زمانی که گیاهی دچار بیماری آفت می‌شود ممکن است ریشه آن ضعیف شده باشد با کوودهی زیاد نمی‌توان آن را به حالت اولیه برگرداند. ابتدا باید شرایط نگهداری آن را اصلاح کنید و عامل بیماری و آفت را از بین ببرید. بعد از این که گیاه رشد عادی‌اش را از سر گرفت می‌توانید کوددهی را آغاز کنید.
  • زمان کوددهی به گیاهان را بشناسید. بهترین زمان کوددهی به گیاهان در طی فصل رشدشان است. این دوره عموما فصل بهار و تابستان می‌باشد. بعضی از گیاهان همیشه سبز هستند و نمی‌توان فصل خاصی برای رشد آن‌ها درنظر گرفت.

سخن پایانی

گیاهان خانگی دارای دو دسته هستند: گیاهان با برگ‌های تزیینی و گیاهان گلدار. در این مقاله به انواع کود مناسب گیاهان آپارتمانی و طرز نگهداری از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید بهترین کود مناسب آپارتمانی را از صفحه اول سایت کودیتو در قسمت پایین از بخش کود گیاهان آپارتمانی و زینتی تهیه و خریداری کنید تا گیاهانتان همیشه شاداب و سرحال باشند. از این رو از شما تشکر می‌شود که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *