کود

آشنایی با کود گیاهان گلدار

کود گیاهان گلدار

یکی از دشوارترین انتخاب‌ها در نگهداری و مراقبت از گیاهان گلدار، انتخاب بهترین کود گیاهان گلدار می‌باشد. البته هر گیاهی کود مخصوص خودش را دارد، همچنین کود‌ها انواع مختلفی دارند. گیاهان گلدار باعث زیبایی باغ و باغچه‌ها می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین کود گیاهان گلدار آشنا کنیم، لطفا تا انتهای این مقاله همراه کودیتو باشید.

انواع کود گیاهان گلدار

در متن زیر چهار دسته از کود گیاهان گلدار را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. این کودها برای کاربردهای مختلف و باغبانی مناسب هستند که عبارتند‌ از:

  • جذب سریع: این کود سریع مواد مغذی را جذب می‌کند و باعث بهبود و رشد گیاه می‌شود.
  • جذب آهسته: گرانول‌ها و سنبله‌های غلیظ جریان ثابتی از مواد مغذی را با خطر کم سوختگی گیاه در مدتی طولانی ارائه می‌دهند.
  • ارگانیک: این کود از مواد معدنی، مواد گیاهی و دو محصول حیوانی که دارای مواد مغذی و حیاتی است ساخته شده‌ و همچنین می‌تواند به طور دقیق و همزمان باعث بهبود حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان شود.
  • غیر‌آلی: کود غیرآلی از مواد معدنی و شیمیایی تولید شده که باعث افزایش سریع رشد می‌شود. اما همین کود می‌تواند به‌طور قوی خاک را آلوده کند و روی حاصخیری خاک اثر بدی بگذارد.

تقویت کننده گل چیست؟

تمام مواد مغذی ضروری چند میکرو را برای همه گیاهان گلدار مانند گل رز، آنتوریوم، گل همیشه بهار و غیره فراهم می‌کند. هر 500 گرم را می‌توان تا بیش از 125 لیتر رقیق کرد.

چگونه می‌توانیم مرحله گلدهی خود را تسریع کنیم؟

اگر می‌خواهید مرحله گلدهی خود را سرعت بخشید، سعی کنید گیاه را به مدت 48 ساعت در تاریکی کامل قرار دهید، سپس از چرخه نور 11/13 در کل دوره گلدهی استفاده کنید. نور کمتر می‌تواند باعث شود گیاهان شما فکر کنند زمستان در راه است و به طور طبیعی سریع‌تر شکوفا می‌شوند. در حالت عادی اگر گیاهان از نور فاصله مناسبی دریافت نکنند، فصل شکوفه آن‌ها برای مدت نامحدودی به تاخیر می‌افتد. تغذیه بیش از حد گیاهان با نیتروژن می‌تواند آن‌ها را تشویق به تولید شاخ و برگ‌های سرسبز و شکوفه‌‌ها کند. کمبود مواد مغذی به ویژه نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز ممکن است گلدهی را به تاخیر بیندازد.

کدام NPK برای گیاهان گلدار بهتر است؟

به عنوان مثال، برای تشویق گیاهان به ریشه‌دار کردن، باید کودی را انتخاب کنید که فسفر آن بیشتر از نیتروژن یا پتاسیم باشد؛ یعنی کودی با نسبت 1-2-1. نسبت‌های اصلی کود مورد استفاده باغداران به شرح زیر است: ریشه زایی: 1-2-1. گلدهی و باردهی: 1-1-2، 1-2-2، 2-1-2.

کود گیاهان گلدار

کود گیاهان گلدار| راهکار‌هایی برای افزایش گلدهی گیاهان

در متن زیر به نکات و مواردی می‌پردازیم که بسیار موثر هستند و مطمئناً به شما کمک می‌کنند تا از شکوفا شدن گل‌ها و گیاهان خود لذت ببرید.

  1. از خاک با کیفیت استفاده کنید.
  2. گل‌های پژمرده را جدا کنید.
  3. از کود‌های شیمیایی استفاده کنید.
  4. از ریشه‌ها مراقبت کنید.
  5. مکانی آفتابی انتخاب کنید.
  6. از مالچ حتما استفاده کنید.
  7. آبیاری دقیق و به اندازه انجام دهید.

توصیه در هنگام کوددهی گیاهان گلدار

در نظر داشته باشد که حتی اگر بهترین کود را برای گیاهان گلدار خود تهیه کرده‌اید نباید آن را به‌طور کامل و زیاد به خاک بدهید؛ زیرا به گیاه شما شوک وارد می‌شود و کم‌کم پژمرده می‌شود و از بین می‌رود. کود‌ها را بایستی در دفعات زیاد اما به‌ مقدار کم به گیاه بدهید تا رشد چشمگیری داشته باشد. همچنین ممکن است کمبود مواد مغذی باعث کاهش رشد گیاه و کاهش گلدهی در گیاهان شود. اگر زمانی به گیاهتان کود زیادی دادید باید به‌طور سریع گیاه را آبیاری کنید تا کود از گیاه خارج شود. فراموش نکنید که اگر کوددهی زیاد ادامه پیدا کند، ترکیبات در خاک تجمع می‌یابند که باعث نرسیدن آب به ریشه و خشک شدن گیاه می‌شود.

یکی از بهترین کود‌ها برای گیاهان گلدار چه نوع کودی است؟

یکی از بهترین کود‌ها، کود برگ است که به‌صورت مایع به فروش می‌رسد و از طریق برگ‌های گیاه، به گیاه جذب می‌شوند. همچنین ممکن است تمام گیاهان گلدار نتوانند به‌سادگی از این کود استفاده کنند و از مواد مغذی آن استفاده کنند. اما با این حال این کود یکی از بهترین کودها برای گیاهان گلدار است که می‌توانید از آن برای گیاه خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر گیاهتان علائم کلروز از خود نشان می‌دهد و رنگ برگ‌هایش زرد می‌شود، نشان‌دهنده این است که دچار کمبود آهن شده است. در این مواقع شما باید به گیاه خود آهن برسانید و بهترین راه برای رساندن مواد مغذی، کودهای برگ می‌باشند؛ زیرا معمولا کودهای برگ مواد مغذی را به سرعت به گیاه می‌رسانند و گیاهان سریع‌تر می‌توانند مواد مغذی این نوع کودها را به خود جذب کنند.

بهترین زمان کوددهی به گیاهان

بهترین زمان کوددهی گیاهان گلدار، هنگام فصل رشدشان است. معمولا فصل رشد گیاهان، فصل بهار و تابستان می‌باشد. البته برخی از گیاهان همیشه سبز هستند و نمی‌توان فصل خاصی برای رشد‌ آن‌ها در نظر گرفت، اما حتی این نوع گیاهان در فصل‌های پاییز و زمستان احتیاج کم‌تری به کود دارند. بنابراین زمان و فواصل تقویت گیاهان خانگی به خود گیاه و شرایط محیطی و فصل بستگی دارد. اما به‌طور کل کوددهی در فصل‌های پاییز و زمستان کم‌تر است. همچنین هنگام جا‌به‌جایی محیط یا تعویض گلدان بهتر است تا 1 ماه به گیاه کود ندهید. با این کار به گیاه فرصت می‌دهید که به شرایط و محیط جدید عادت کند و سپس مجددا می‎‌توانید برنامه کوددهی را دوباره شروع کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با کود گیاهان گلدار آشنا کنیم. تمامی باغبانان و کشاورزان به‌ درستی می‌دانند که استفاده از کود در زمین‌های زراعی تاثیر زیادی در گلدهی دارد. برای انتخاب بهترین کود گیاهان گلدار حتما باید از نیازهای گیاه اطلاع کافی داشته باشید. باید بدانید که گیاه چه زمانی وارد رشد رویشی و زایشی می‌شود. شما می‌توانید برای خرید کود به صفحه نخست سایت کودیتو مراجعه کنید و در قسمت پایین از بخش کود گیاهان آپارتمانی و زینتی، کود مخصوص گیاه خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *