کود

مزایای کود گیاهی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مزایای کود گیاهی

برای پاسخ به این سوال، بهتر است در ابتدا به تعریفی جامع از کود گیاهی بسنده کنیم و در ادامه به بررسی جزییات آن از جمله ویژگی‌ها، روش تهیه، معایب و مزایای کود گیاهی بپردازیم.

کود گیاهی چیست؟ چگونه تهیه می‌شود؟

همان‌طور که از نام این محصول پیداست، این نوع کودها بر خلاف کودهای شیمیایی، به طور کامل از گیاهان تهیه می‌شوند و از همین رو نه تنها هیچ‌گونه آسیبی به گیاه وارد نمی‌کنند، بلکه با بهبود وضعیت خاک باعث رشد بهتر گیاهان نیز می‌شود.

حتما تا کنون نام کمپوست به گوشتان خورده‌است. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تهیه کود گیاهی استفاده از پسماند مواد غذایی است. به این ترتیب که مواد غذایی دور ریختنی مانند پوست تخم مرغ، تفاله چای، پوست انواع میوه‌جات و سبزی‌جات و همین‌طور خود میوه (که دیگر چندین روز از مهلت استفاده آن گذشته است) را ابتدا خرد می‌کنیم و درون سبد یا توری در هوای آزاد قرار می‌دهیم تا هم شیرابه آن به‌مرور زمان گرفته شود و هم در معرض هوا قرار گیرد تا کمی خشک شود. در روند خشک شدن، این مواد کمی جمع و کم حجم می‌شوند تا کم کم آمده مصرف شدن به عنوان کود باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای کود گیاهی همین روش تهیه ساده آن است.

معایب و مزایای استفاده از کود گیاهی چیست؟

مزایای کود گیاهی:

از مهم‌ترین مزایای کود گیاهی باید به غیر شیمیایی بودن آن اشاره داشت. این کودها نه تنها هیچ‌گونه آسیبی به گیاهان شما وارد نمی‌کنند، بلکه باعث تقویت خاک و در نتیجه رشد بهتر گیاهان نیز می‌شوند. از دیگر مزایای آن باید به صرف هزینه کم و بازخورد خوب آن به مرور زمان توجه داشت. همچنین این کودها چون از مواد آلی تشکیل شده‌اند، با تنظیم PH خاک سسب می‌شوند تا تعادل لازم در خاک ایجاد شود.

مزایای کود گیاهی

معایب کود گیاهی:

ممکن است بسیاری، سرعت تاثیر گذاری پایین کودهای گیاهی را از معایب این نوع کود به‌شمار بیاورند. باید بدانیم که این نوع کودها با سرعت کندتری به‌نسبت کودهای شیمیایی مواد مغذی را به گیاه منتقل می‌کنند ولی از پایداری بیشتری نسبت به عموم کودهای شیمیایی برخوردارند. این امر سبب می‌شود تا گیاهان دچار شوک نشوند و به‌مرور زمان دوز کافی از مواد مغذی را مصرف کنند.

از دیگر معایب آن می‌توان به تقاضای زیاد و عرضه کم این محصول اشاره داشت. امروزه با رشد جمعیت، تولیدات باغی و محصولات زراعی نیز از رشد چشم‌گیری برخوردار شده. این موضوع سبب شده تا  خیل عظیمی از باغ‌داران علی‌رغم میل خود به استفاده از کود گیاهی به کود شیمیایی روی‌آورند. برای این منظور شما می‌توانید به‌جای تولید کمپوست خود در خانه، درصورتی‌که جوابگوی نیاز زراعت باغی‌تان نباشد، به تهیه آن از فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلف فروش محصولات جانبی گیاهان مانند کود گیاهی و … اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با کود گیاهی، ویژگی‌ها، روش تهیه، معایب و مزایای آن آشنا سازیم تا در صورتی‌که قصد تهیه این محصول را دارید، اطلاعات مفیدی را از قبل در این زمینه کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *