کود

آشنایی با انواع کودهای گلخانه ای

انواع کودهای گلخانه ای

در این مطلب قصد داریم تا شما را با اهمیت استفاده از کود برای تقویت محصولات باغی و گلخانه ای آشنا سازیم. اگر نمی‌دانید برای محصولات گلخانه ای خود از چه نوع کودی استفاده کنید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با انواع کودهای گلخانه ای و عناصر تشکیل دهنده هر کدام آشنا شویم تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

اهمیت استفاده از انواع کودهای گلخانه ای

امروزه ضرورت مصرف کود برای محصولات باغی و گلخانه ای بر کسی پوشیده نیست. تولید انواع محصولات باغی، میوه‌جات، صیفی‌جات و سبزیجات خارج از فصل رشد محصول، به دلیل استفاده به‌اندازه از کود مناسب برای هر یک از این محصولات است. هر چه قدر دانش به‌روز‌تری از انواع کودها و نحوه مصرف هر کدام بدانید، امکان پروش محصولات متنوع‌تری در گلخانه‌ی خود را نیز ایجاد می‌کنید.  

از دیگر دلایل اهمیت این موضع، باید اشاره داشت که بسیاری از باغ‌داران به اشتباه، از یک بستر چندین دوره متوالی برای کشت یک نوع محصول استفاده می‌کنند. در نتیجه، تمامی مواد معدنی موجود در خاک این ناحیه، مصرف شده و در اینجا اهمیت استفاده به‌‌موقع از کود مناسب برای احیای دوباره خاک دو چندان می‌شود تا موجع‌به ‌رشد بهتر گیاه و در نتیجه افزایش محصولات گلخانه‌ای ‌شود.

انواع کودهای گلخانه ای بر اساس مواد تشکیل دهنده

کودها عموماً بر اساس مواد تشکیل‌دهنده خود به سه دسته کودهای شیمیایی، کودهای آلی یا ارگانیک و کودهای بیولوژیک یا زیستی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این‌ مطلب به توضیحات مختصری از هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع کودهای گلخانه ای
  • کودهای شیمیایی: کودهای شیمیایی از محبوب‌ترین کودهای موجود هستند که بر اساس عناصر تشکیل دهنده خود، به چندین بخش تقسیم می‌شوند. عناصر پرمصرف گیاه مانند نیتروژن (N)، فسفر(P)، پتاسیم(K)، کلسیم، منیزیم، گوگرد، ازت و … را ماکرو و عناصر کم مصرف گیاه مانند آهن، روی، منگنز، مس، بر و … را میکرو نیز می‌گویند. کودهایی که مجموع عناصر ماکرو و میکرو را باهم‌دیگر و به اندازه متناسب دارار هستند را کودهای کامل می‌نامند.
  • کودهای آلی یا ارگانیک: این کودها را اغلب با عناوینی همچون کودهای حیوانی و گیاهی نیز می‌شناسند. این نوع کودها به بهبود ساختمان فیزیکی خاک و قدرت جذب بیشتر آب در خاک کمک شایانی می‌کنند. کودهای حیوانی عموماً از فضولات حیواناتی همچون اسب، مرغ و گوسفند و کودهای گیاهی نیز از گیاهانی همچون لوبیا، یونجه، شبدر، چاودار که کاملا پوسیده و یا تخمیر شده‌اند تشکیل شده‌اند. کمپوست نیز نوع دیگری از کوهای آلی به‌شمار می‌رود که از بقایای گیاهان و حیواناتی است که تحت شرایطی مواد سمی آن‌ها از بین رفته، فرم اولیه را کاملاً از دست داده و به‌نوعی خرد یا پودر شده‌اند. کمپوست‌ها را می‌توان از بقایای کشتارگاه‌ها، لجن فاضلاب‌ها، اجساد گیاهان، زباله شهری و … تهیه کرد.
  • کودهای بیولوژیک یا زیستی: باکتری و قارچ از عوامل تشکیل‌دهنده این کودها هستند که از مواد معدنی خوبی برخوردارند و برای رشد گیاه بسیار مفید هستند.

سخن پایانی

در این مطلب از اهمیت و ضرورت استفاده از کود برای محصولات باغی و گلخانه ای توضیح دادیم. همین‌طور شما را با انواع کودهای گلخانه ای آشنا کردیم و در ادامه به شرح مختصری از عناصر تشکیل‌دهنده هرکدام پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *