کود

چرا استفاده از کود تقویتی گلهای آپارتمانی مهم است؟

کود تقویتی گلهای آپارتمانی

شاید برای شما هم سوال باشد که کود تقویتی گلهای آپارتمانی به چه منظوری مصرف می‌گردد؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید از اهمیت تغذیه گیاهان آگاهی پیدا کنیم.

گل‌ها و گیاهان برای رشد بهتر، به عواملی همچون نور  خورشید، آب کافی و تغذیه از مواد معدنی خاک مرغوب نیاز دارند. برای این منظور گاهی لازم است تا خاک به قدر کفایت تقویت گردد تا مواد مغذی موجود در خاک به ریشه گیاهان نیز نفوذ کند.

کود تقویتی چیست؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، علاوه بر نور خورشید و آب کافی، خاک مرغوب نیز رشد و باروری گل و گیاهان از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا که گیاهان برای توسعه بافتی خود از مواد مغذی موجود در خاک تغذیه می‌کنند و گیاهان از این طریق، کربوهیدرات و سایر ترکیبات مورد نیاز خود را تامین می‌کنند که برای این کار با توجه به نیاز گیاه، می‌توان از انواع کودهای مختلف با ترکیباتی متفاوت استفاده کرد.

انواع کود تقویتی گلهای آپارتمانی

عموماً این نوع کودها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

کود مایع: کودهای مایع که در آب حل می‌شوند و در حین آبیاری گیاه، به خاک گلدان اضافه می‌شوند و یا کودهایی هستند که به ساقه و برگ گیاه اسپری می‌شوند.

کود کم رطوبت: کودهای کم رطوبت عموماً با خاک ترکیب می‌شوند و پس از مدتی جذب خاک می‌گردند.

کود دانه‌ای: این کودها نیز مانند کودهای کم رطوبت در خاک ترکیب می‌شوند ولی پس از آبیاری گیاه، به مرور مواد مغذی آن‌ها آزاد می‌شود.

همچنین خوب است بدانیم کودها بر اساس مواد تشکیل دهنده خود نیز به سه دسته کودهای آلی یا ارگانیک، کودهای زیستی یا بیولوژیک و کودهای شیمیایی یا معدنی تقسیم می‌شوند.

کودها آلی زباله‌های شهری، ضایعات زراعی، کشاورزی، دامی و هرگونه پسماند انسانی، حیوانی یا گیاهی را شامل می‌شود. کودهای بیولوژیک از باکتری و قارچ تشکیل می‌شود. کودهای شیمیایی نیز از عناصری مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، گوگرد و … شکل می‌گیرد. هر کدام از این کودها به ‌نوبه خود برای گیاهان می‌تواند مفید باشد.

کود تقویتی گلهای آپارتمانی از چه عناصری تشکیل شده‌اند؟

حتما تا به حال اسم کودهای NPK به گوشتان خورده است. این نام از عناصر اصلی تشکیل دهنده بسیاری از کودها برگرفته شده است. عنصر نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (k) که هر سه درشت مغذی بوده و از اصلی‌ترین عناصر در تقویت گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شوند.

نیتروژن در سنتز پروتئین و متابولیسم انرژی نقش موثری دارد. فسفر برای تولید ریشه و یا ریشه زایی گیاه مفید است. پتاسیم در صورت گل دار بودن گیاه، نقش اساسی در گل‌دهی آن دارد و در غیر این صورت، به متابولیسم گیاه و انتقال ذخایر کمک شایانی می‌کند.

به جز این سه درشت مغذی، عناصر دیگری مانند کلسیم، منیزیم، سولفور یا گوگرد و … نیز در ترکیبات کودها وجود دارند که هریک نقشی مهم با توجه به نیاز گیاه ایفا می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع کود تقویتی گلهای آپارتمانی آشنا شدیم، در ادامه دریافتیم که هر یک از این کودها از چه عناصری تشکیل شده‌اند و هر یک از این عناصر به چه منظوری برای گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *