کود

نکاتی برای تغذیه باغات پسته

تغذیه باغات پسته

از آن‌‌جایی که پسته یکی از پرطرفدارترین محصولات باغی کشورمان محسوب می‌شود، لازم است تا با تغذیه باغات پسته به درستی آشنا شویم و با رعایت یک برنامه کوددهی درست و اصولی به باغات پسته، محصولاتی باکیفیت برداشت کنیم.

تغذیه باغات پسته چه مراحلی دارد؟

درخت پسته از زمان آغاز فصل تا فصل برداشت آن نیازمند مراقبت‌هایی ویژه است که با رعایت کوددهی مناسب در هر یک از مراحل رشد خود می‌تواند ثمره خوبی به بار بنشاند. برای کوددهی درختان پسته بهتر است تا این پنج مرحله به درستی طی شود.

مرحله اول، قبل از آغاز فصل رشد: استفاده از کودهای چالکود بهترین انتخاب در این مرحله هستند. این کودها در زمان خواب درخت، در اختیار درختان قرار می‌گیرند تا ریشه گیاه در زمان بیداری بتواند از آن استفاده کند.

مرحله دوم، تورم جوانه‌های پسته قبل از گلدهی: باغداران در اسفند ماه، قبل از اینکه درخت  فعالیت خود را آغاز کند، آن را آبیاری می‌کنند. کوددهی در این مرحله بسیار مهم است به گونه‌ای که بسیاری معتقدند آینده درخت به این مرحله از کوددهی باغ مربوط‌ می‌شود. بعد از این مرحله، در انتهای اسفند ماه نیز، برای بهبود عملکرد درخت و جلوگیری از ریزش پسته، یک دور دیگر کوددهی انجام می‌گیرد.

مرحله سوم، بعد از گلدهی تا زمان تشکیل پوسته میوه: بعد از گلدهی و گرده افشانی تا زمانی که پوسته تشکیل شود، نیاز است تا کوددهی به صورت آبیاری و محلول پاشی صورت گیرد. این مرحله از اواخر فروردین شروع شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد. استفاده از قارچ کش‌ها نیز در این مرحله بسیار مهم است که بهتر است فراموش نشود.

مرحله چهارم، پر شدن مغز پسته و سنگین شدن میوه آن: این مرحله در بازه زمانی تیر ماه تا شهریور ماه بهترین عملکرد خود را دارد. پتاسیم و کلسیم از مهمترین عناصری هستند که در این مرحله باید در اختیار درختان قرار گیرند. کوددهی با پتاسیم بالاتر باید حدود دو تا سه دوره در این بازه زمانی تکرار شود.

مرحله پنجم، بعد از برداشت پسته: این مرحله از اواسط شهریور شروع شده و تا اواسط آبان ادامه دارد. بعد از برداشت محصول باید از کود فروت ست استفاده کرد تا انرژی صرف شده درخت در طول این مدت بازیابی شود و بار آینده آن کم نشود. بعد از این مرحله، در پاییز نیز همراه با آخرین آبیاری درخت بعد از برداشت محصول، از کود سولو پتاس استفاده می‌کنیم تا شیره گیاهی غلیظ شود و مقاومت درختان در فصل سرما بالاتر رود.

نکات مهم برای تغذیه باغات پسته

 • بهتر است برای نتیجه گیری بهتر، با انجام آزمایش خاک از کمبودهای خاک مطلع شویم و بر طبق آن کود مخصوص را تهیه کنیم.

 • برای استفاده از بعضی کودها مانند نیترات کلسیم بهتر است از هر دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده شود.

 • اگر آب زمین و یا شوری خاک زیاد باشد بهتر است آبیاری کود هیومیک اسید در چند مرحله تکرار شود.

سخن پایانی

در این مقاله دریافتیم که تغذیه باغات پسته چه مراحلی دارد و در ادامه به شرح هر یک از مراحل پرداختیم. در انتها  نیز چند نکته مهم در این خصوص بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *